بانک مقاله های آموزشی و فرهنگی

وب سایت شخصی محمود حسینی

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
صفحه نخست یادداشت ها و مقاله های اختصاصی سایت يادداشت هاي اختصاصی سایت نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل و نقدهای وارده


نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل و نقدهای وارده

فرستادن به ایمیل چاپ مشاهده در قالب پی دی اف
میانگین امتیار کاربران: / 4
ضعیفعالی 
فهرست مطلب
نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل و نقدهای وارده
مخاطرات نگاه تاريخي به تشيع مهدي خلجي
ملاحظاتی بر مکتب در فرایند تکامل- سيد يونس ادياني
مکتب در فرایند تکامل- تورجان
گفت‌وگوی فصلنامه هفت آسمان با مدرسی طباطبایی
ملاحظاتی انتقادی درباره‌ی
نقد کتاب مکتب در فرآیند تکامل نویسنده : ايمان نوربخش
در همین رابطه- کدیور -1
کدیور -قسمت 2
تمامی صفحات

نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل – سید حسین مدرسی طباطبایی – ترجمه هاشم ایزد پناه – انتشارات کویر

مطالبی را که مطالعه می فرمایید یادداشتهای من ازمطالعه کتاب می باشد. به عبارت دیگرمطالب به صورت فیش برداری است.لذا از اینکه مطالب به صورت پراکنده وغیر منسجم می باشد عذرخواهی می نمایم

سال­های 329-260 هجری در دوره­ی غیبت صغری بدون تردید سخت­ترین و بحرانی­ترین دوره در تاریخ تشیع امامی بود. نتیجتا وقتی انقلاب عباسی در سال 132 بساط یک قرن حکومت اموی را در هم نوردید، تشیع به صورت یک نظام کامل و مستقل سیاسی، فقهی و کلامی در صحنه جامعه اسلامی حضور غیرقابل انکار یافته بود. ص 31

چنین به نظر می­رسد که دست­کم از اواخر قرن اول هجری انتظار و اعتقاد به ظهور یک منجی و رهایی بخش انقلابی از دودمان پیامبر(ص) که در آینده ظهور کرده و نظام فاسد ظلم و ستم را درهم ریخته و حکومت عدل و سقط را پی­ریزی خواهد نمود در همه قشرهای جامعه­ی اسلامی وجود داشته­است. این منجی رهایی­بخش را شیعیان با نام قائم می­شناختند. ص 34

امامان باقر و جعفر صادق علی­رغم داشتن توانایی و قدرت هیچگاه مبادرت به قیام ننمودند و حتی امام جعفرصادق همکاری با گروه­ها و دسته­ های مسلح را حرام دانسته بود و مایل نبودند خود را امام بنامند.

از این جهت تعدادی از شیعیان به شاخه حسنی دودمان پیامبر که از نظر سیاسی فعال­تر و بلندپروازتر بود روی آورد و به شورش نظامی محمدبن عبدالله نفس زکیّه روی آوردند. برای آن دسته که همچنان به امام صادق وفادار ماندند، امام ، دیگر رهبر مبارزه و منجی موعود که سال­ها در انتظارش بودند، نبود.

...تاکیدی که قبلا روی مقام سیاسی امام می­شد اکنون به مقام مذهبی و علمی امام انتقال یافت. نظریه عصمت ائمه که در همین دوره به وسیله­ ی هشام­بن­ حکم- متکلم بزرگ شیعه ارائه شد. ص 39

در زمان امام موسی­ بن جعفر امام هفتم، حدیثی در میان مردم مطرح بود (شایعه) که آن حضرت همان امامی است که حکومت فسط و عدل اسلامی را برپا خواهد نمود.

در زمان امام هفتم نهاد وکالت بوجود آمد، که زنجیره­ ی ارتباطی گسترده­ای در سراسر جهان اسلام از وکلای ناحیه مقدسه تشکیل داد که همه با امام در ارتباط بوده و ... ص 41

دو امام نهم ودهم هر دو درحالی جانشین پدران خود شدند که درسنین خردسالی بودند. نخستین بار که پس از درگذشت امام رضا این موضوع روی داد بحث­های دامنه­داری در جامعه­ی شیعه پیش آمد که آیا یک کودک هفت ساله از نظر شرعی جامع شرایط امامت و از نظر علمی واجد مقام لازم برای تصدی این مقام است؟ و پاسخ به این سوال عملا موجب تقویت و تایید نظریه ­ای شد که بر جنبه­ ی فوق طبیعی امام تاکید می­ گذارد...

تا زمان امام جواد امامان از مردم خمس نمی­ گرفتند. بعد از امامان فوق وجوه توسط وکلای ایشان در بلاد مختلف جمع­ آوری می­شد. این وکلا فقط نماینده مالی بودند و وکالت دینی و شرعی نداشتند.

عثمان بن سعید عمری کارپرداز ، یا به عبارتی رییس دفتر امام هادی بود و نیز امام حسن عسگری . او پس از در گذشت امام عسگری همچنان رییس دفتر امام باقی ماند و به قرار سابق وجوه مالی جامعه شیعه را به عنوان نیابت از فرزند ایشان که تا کنون در پس پرده غیبت بود از شیعیان دریافت می نمود . پس از در گذشت وی فرزندش محمد و سپس دوتن دیگر این روش را ادامه دادند . و سر انجام پس از در گذشت فرد چهارم دفتر مراجعات و نهاد وکالت مالی به پایان رسید

در آیات زیادی در قرآن بیان شده است که تنها خداوند است که جهان را خلق کرده و تنها اوست که روزی می­دهد بدون آنکه در این راه کسی بدو مددی کرده یا مساعدتی نموده باشد.

تفکر اینکه پیامبر موجودی فوق بشری بود بلافاصله بعد از وفات ایشان ظهور کرد که بیان داشته­ اند که پیامبر نمرده­ است و تنها از نظرها غایب شده است و نیز بعد از شکایت حضرت علی، عده­ای بیان داشتند که امام نمرده و فقط غایب شده ­است و در مورد محمدبن حنفیه در سال 81 هجری طرفدارانش می­ گفتند که وی نمرده­ است بلکه خود را از مردم پنهان نموده­ است و سرانجام در آخرالزمان ظهور خواهد کرد.

(این نظرات به نام غلو شناخته شده و هواداران آن به عنوان غلات خوانده می­شدند.)

(غلات طیّاره) پس از شهادت امام علی عده­ ای ادعا کرده­ اند که او خدا بوده (غلات ملحد)

در دهه­های سوم و چهارم قرن دوم هجری در دوره­ی امام صادق، کیسانیه دوباره ظهور کرد. کیسانیه معتقد بودند: 1- ائمه موجوداتی فوق بشری 2- علم نامحدود 3- قدرت تصرف در کائنات 4- تفویض قدرت از جانب خداوند به ائمه 5- ائمه از ماده­ای متفاوت با سایر بشر آفریده شده­اند. 6- امامان می­توانند حلال را حرام یا حرام را حلال نمایند. (امام خمینی در باب ولایت مطلقه فقیه همین نظر را دارد.) (تفویض. مفوّضه)

امام رضا می­فرماید: الغلاة کفار و المفوضه مشرکون. (عیون الاخبار)

مذهب نُصَیری: یک فرقه غالی دیگر و بوسیله­ی نُصَیر نمیری از دانشمندان بصره اواسط قرن سوم بنیان­گذاری شد و حلول و تناسخ را افزودند. اکنون تعداد پیروان آن در مجموع سوریه و لبنان و ترکیه به چندین میلیون نفر بالغ می­شود.

عده­ای از شیعیان خود را از غلاة جدا کرده و معتقد بودند که امامان فقط دانشمندانی پرهیزکار (علماء ابرار) بوده­اند و از آنها علم و حدیث و فتوا می­گرفته­اند و می­آموخته­اند و امامان را واجب­الاطاعه (مفترض الاطاعه) نمی­دانستند بلکه به عنوان دانشمندانی از خاندان پیامبر.

در دهه نخستین قرن دوم مهمترین و محترم ترین شخصیت در این گرایش ابومحمد عبدالله بن ابی یعفورعبدی (مرگ 131) بود که از نزدیکان و شاگردان درجه یک امام صادق بوده و امام صادق ایشان را خیلی تایید کرده­بودند.

نقطه عطف در تاریخ فرقه مفوّضه با رحلت حضرت رضا (ع) در سال 203 هجری فرا رسید. چون امام رضا پس از شهادت فرزند 7ساله­شان امام شد که این بحث را بین شیعیان زیاد کرد. که کودکی در این سن و سال آیا شرایط امامت را دارد.

تقسیم ­بندی نظرات شیعه پس از رحلت امام رضا (ع):

گروه اول: امامت حق ایشان و هنگامی که به سن بلوغ رسید آنگاه امام خواهد بود.

گروه دوم: خداوند می­تواند علم شریعت را به طور کامل به هرکس بخواهد بدهد هرچند او کودک باشد. نظر دوم بیشتر در میان شیعیان مقبول افتاد.

تشتت و اختلاف داخلی در جامعه شیعه امامی تا روزگار غیبت صغری ادامه یافت و امامان معمولا پیروان غلو و غالیان او را محکوم می­کردند.

برخی افکار مفوّضه ابداعات آنها در شیعه وارد شده­است مانند: 1- شهادت ثالثه در اذان 2- علم امام 3- شرایط امامت ذاتی است نه اکتسابی

به نقل برخی از بزرگان از کل 16199 حدیث، 9485 حدیث ضعیف و غیرمعتبر است. ص 101-102

هدف کلی (از اینکه احادیث و روایت­های ضعیف وارد کتب شیعه شود) این بود که اعتقاد مردم عادی به مقامات ائمه اطهار و مبانی مذهب هر چه بیشتر تقویت و تحکیم شود و از افتادان آنان به دام مذاهب دیگر جلوگیری کند.

افراد و گروه­های تندرو در جامعه شیعه پیدا شدند که حتی تفسیر مفوّضه از جهان و نقش ائمه در خلق و رزق موجودات را نیز پذیرفتند. مولفانی مانند حافظ رجب برسی (813) و گروه شیخیه (قرن 13) از آن دسته­اند. بسیاری از متصوفه و دراویش نیز چنان عقاید و گفته­ها را با افکار باطنی ­گرایانه خود موافق یافته و از آن جانبداری می­کردند.

بحران رهبری پس از درگذشت امام صادق در سال (148) پدیدار شد.

قیام زیدبن­علی (122)

شاخه حسنی --> عبدالله­بن­الحسن معروف به عبدالله المحض (145) نواده امام حسن مجتبی

قیام محمدبن عبدالله نفس زکیه (فرزند عبدالله المحض) فوت (145) (امام صادق تایید نکردند)

زیدیه

اسماعیلیه: هواداران اسماعلیه یک فرزند امام صادق که یکی دوسال پیش از رحلت پدر خود درگذشت. شایعه بود که امام صادق اسماعیل را جانشین خود قرار داده بودند.

خطّابّیه: طرفداران فرزند اسماعیل : محمدبن اسماعیل

اکثریت شیعه امامیه عبدالله را که در میان فرزندان بازمانده امام پسر ارشد بود به عنوان امام و جانشین حضرت پذیرفتند. عبدالله تنها 70 روز پس از پدر زنده بود و بدون فرزند درگذشت و بعد بیشتر شیعیان به حضرت موسی بن جعفر(ع) رجوع کردند.

فطحیه: معتقد به سلسله امامت هستند، فقط در بین امامان نیز عبدالله پسر امام صادق را نیز قرارمی دهند.

واقفه: پس از درگذشت موسی بن جعفر، دیگر امامی را قائل نبودند و معتقد بودند امام نمرده و غایب شده (ممطوره). تا قرن شش بوده­اند.

جعفر کذّاب: دعوی امامت برادر ناتنی امام عسگری

در اواخر دوره امامت حضرت هادی (ع) با فوت ذکور ارشد ایشان ابوجعفر محمد مجددا گفتگوهایی در جامعه شیعه پدید آمد. و ایشان سه سال پیش از درگذشت پدر وفات نمود و حضرت هادی (ع) حضرت عسکری (ع) را به جانشین خود منصوب فرمودند.

در زمان امام عسکری(ع) تعدادی از شیعیان امامت ایشان را زیر سوال و برده و نسبتهای ناروا به ایشان می­زدند تا جایی که امام از دست اینا گله کرده­است. ص 135-136

البته باید توجه داشت که به ضرورت زمان برخی از روش­های حضرت عسکری (ع) از نظر شکل با سیره عملی اجداد طاهرینشان اختلافی داشته­است.

حضور در مجالس عمومی و وزراء. اطرافیان و خزانه­داران امام اموال خزانه را حتی می­دزدیدند. نگرانی دیگر شیعیان این بود که امام حسن عسکری جز یک برادر (جعفر) نداشتند و شیعیان نمی­دانستند که تکلیف امامت چه خواهد شد. اما تولد امام زمان این مشکل را برطرف کرد.

در پایان قرن سوم... شیعیان عراق به دو جامعه مخالف تقسیم شده­بودند. آنان که به فرزند حضرت عسکری(ع) اعتقاد داشتند و آنان که گرد فرزندان و فرزندان­زادگان جعفر گرد آمده بودند. اما بعدها ازبین می رود. اما عده­ای به هند و مصر مهاجرت کردند.

اما در مورد امام زمان طبق روایات امام باید در سی تا چهل سالگی ظهور می­کرد. که نکرد و این باعث شبهه در بین شیعیان شد.

در نیمه اول قرن چهارم در ایران، آل بویه که شیعه بودند به بغداد و خلفای عباسی چیره یافتند و تمام مناصب حکومتی را در اختیار گرفتند، این قرن را قرن شیعه می­نامند.

طبق روایات امام زمان به خاطر ترس از جان غایب شدند.

 


 
مطالب مرتبط :

» نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل و نقدهای وارده

نکاتی از کتاب مکتب در فرآیند تکامل – سید حسین مدرسی طباطبایی – ترجمه هاشم ایزد پناه – انتشارات کویر مطالبی را که مطالعه می فرمایید...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت 8-نام ها و القاب فرقه های شیعه و میزان جمعیت

علویان : الف) موسوم به قزلباش، شیعیان دوازده امامی فاقد روحانیت که در ترکیه زندگی می کنند. هم چنان مهاجرین کرد ترکیه در اروپا ب) معروف به...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت هفتم - شیعیان لبنان و دروزها

سرنوشت دروزهااین فرقه در قرن یازدهم میلادی بر اثر انشعابی در فرقه اسماعیلیه به سرکردگی خلیفه ششم الحاکم در مصر پا به عرصه ی وجود گذاشت....

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت هفتم - شیعیان لبنان و دروزها

سرنوشت دروزهااین فرقه در قرن یازدهم میلادی بر اثر انشعابی در فرقه اسماعیلیه به سرکردگی خلیفه ششم الحاکم در مصر پا به عرصه ی وجود گذاشت....

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت ششم - شیعیان خلیج فارس و یمن

عراقکشورامروزی عراق مخلوق دولت انگلستان می باشد.محافل سنی مذهب قدرت  حاکمه را در دست داشتند اقلیت فقیر و تهی دست شیعه مذهب جنوب که نیمی...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت ششم - شیعیان خلیج فارس و یمن

عراقکشورامروزی عراق مخلوق دولت انگلستان می باشد.محافل سنی مذهب قدرت  حاکمه را در دست داشتند اقلیت فقیر و تهی دست شیعه مذهب جنوب که نیمی...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت پنجم - شیعیان شبه قاره و آسیای مرکری

تسلط اسلام بر شبه قاره هند به دو صورت انجام گرفته بود. یکی به صورت مسالمت آمیز از طریق تجارت واز راه بنادر، و دیگری به صورت قهرآمیز و از...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت پنجم - شیعیان شبه قاره و آسیای مرکری

تسلط اسلام بر شبه قاره هند به دو صورت انجام گرفته بود. یکی به صورت مسالمت آمیز از طریق تجارت واز راه بنادر، و دیگری به صورت قهرآمیز و از...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت چهارم- هزاره های افغانستان

منشاء هزاره ها خیلی شناخته شده نیست ولی بیشتر مولفان آن ها را از اخلاف مغولان و چنگیزخان می دانند. در قرن هفدهم میلادی، منطقه هزارجات که...

» ژئوپولیتیک شیعه- قسمت چهارم- هزاره های افغانستان

منشاء هزاره ها خیلی شناخته شده نیست ولی بیشتر مولفان آن ها را از اخلاف مغولان و چنگیزخان می دانند. در قرن هفدهم میلادی، منطقه هزارجات که...

افزودن نظر




کد امنیتی
بازنشانی

قدرت گرفته از جی‌کامنت فارسی ، ترجمه و بازنویسی : سی‌ام‌اس فارسی

آخرین مطالب بازدید شده


سخن روز

بنجامين فرانكلين

اگر مي خواهی پس از مرگ فراموش نشوی ،يا چيزی بنويس كه قابل خواندن باشد، يا كاری بكن كه قابل نوشتن باشد

اطلاعات سايت

اعضا : 46
مطالب و محتوا : 1306
مشاهده بازدیدهای مطالب و محتوا : 8103899

نظرسنحی

ارزیابی شما از عملکرد وزارت آموزش و پرورش چیست؟
 

روز شمار

 
سه شنبه
1396
ارديبهشت
5
 

عضویت و ورود به سایت

با سلام عضویت شما راگرامی می دارم .

منتظر بازدید مجدد شما از سایت مقالات آموزشی و فرهنگی و نظرات سازنده تان می باشم محمود حسینی

آمار بازديدكنندگان

بازديد امروز523
بازديد ديروز :126
بازديد اين ماه :8829
بازديد كل :444600
بيشترين بازديد روزانه :1490